top of page

Hej! Hur kan vi hjälpa dig? 

Här får du svar på vanliga frågor.

 

Om du är patient eller studiedeltagare och undrar varför du fått inbjudan eller vill se ditt testresultatet behöver du kontakta den mottagning, vårdgivare eller studie som skickat länken. 

Mindmore tillhandahåller endast den tekniska lösningen för undersökningen och sparar ej data om individer.

  • Länken fungerar inte
    Här går vi igenom olika orsaker till att länken inte fungerar Din vårdgivare eller den studie du är med i har skickat ut en testinbjudan via e-post till dig där det finns en länk som ska ta dig till undersökningen. Om du startat en undersökning kan du bara slutföra den på samma enhet som den påbörjades på. Med enhet menas en dator, surfplatta eller webbläsare. Det innebär att om en undersökning startats på t.ex. din jobbdator i så kommer du inte kunna slutföra testningen på hemdatorn. Om detta har hänt: Slutför undersökningen på samma enhet och webbläsare som den först startades på. Eller kontakta den som skickat länken, din vårdgivare eller studie och be om en ny länk. Om du har påbörjat ett test som ej slutförts kan du återuppta undersökningen inom 12 timmar. Om det gått mer än 12 timmar från att undersökningen påbörjades: Kontakta den som skickat länken, din vårdgivare eller studie och be om en ny länk. OBS! Mindmore tillhandahåller den tekniska lösningen som din vårdgivare eller studie använder. Mindmore sparar inte uppgifter till individer och kan ej skicka ut nya länkar. Giltighetstid Länken är giltig i 6 månader från att den skickades ut. Om det mot förmodan gått mer än 6 månader behöver du kontakta den som skickat ut länken (vårdgivare eller studie) och be dem förlänga giltighetstiden eller skicka ut en ny länk.
  • Jag hör inget - ljudet fungerar inte.
    Om ljudet inte fungerar kan det bero på flera saker. Här går vi igenom de vanligaste problemen och lösningar. Fungerar ljudet på andra hemsidor eller program Kontrollera att ljudet fungerar på annan webbsida. T.ex. genom att spela upp ett klipp från www.svt.se eller liknande. Om det inte hörs något då heller innebär det att det inte är något särskilt problem med Mindmore (hemsidan där testningen genomförs) utan ett problem med datorn eller webbläsaren. Kontrollera att volym inte är för lågt inställd på datorn eller webbläsaren: Kontrollera att högtalare eller headset är korrekt inkopplade Kontrollera att ljudet är inställt på rätt enhet i windows eller MacOS (högtalare, headset etc. ) Här finns en guide för Windows från Microsoft Här finns guide för Mac från Apple 2. Om ljudet fungerar med en annan webbsida t.ex. svt.se men inte när du ska genomföra ett test på app.mindmore.com. Kontrollera om ljudet har blockerats för just den sidan. Detta görs genom att: Klicka på ikonen till vänster om URL:en i webbläsarens adressfält. Klicka på "Webbplatsinställningar" Du ser nu en lång rad inställningar för hemsidan. Kontrollera att ljud (och mikrofon) tillåts. Om du genomfört en ändring behöver sidan uppdateras. Klicka på hämta igen eller ikonen med en rund pil till vänster om adressfältet. 3. Om ljudet fungerar på andra hemsidor men inte på app.mindmore.com trots att inställningarna enligt punkt 2 är korrekta rekommenderas att starta om webbläsaren och/eller datorn. 4. Om ljudet fortfarande inte fungerar kontakta mindmore per mail eller telefon. Du hittar kontaktuppgifter här
  • Mikrofonen fungerar inte - jag hör inte mig själv i mikrofontestet
    Kognitiv testning med Mindmore kräver fungerande mikrofon. Denna artikel går igenom hur du kan felsöka och åtgärda om det inte fungerar Min mikrofon fungerar inte alls Säkerställ att mikrofonen fungerar på valfritt sätt. Använder du datorn för videomöten eller liknande och det fungerar där så ska det fungera bra med Mindmore. Du kan också prova att använda programmen Röstmemo på Mac eller Röstinspelaren på Windows-datorer för att kontrollera att mikrofonen fungerar. Om problemet kvarstår prova en annan dator, vi rekommenderar laptop då dessa har inbyggda mikrofoner som ofta fungerar. Mikrofonen fungerar på andra webbplatser eller program När Mindmore startas för första gången efterfrågas tillgång till mikrofon. Om detta ej ges fungerar Mindmore inte och den inställningen sparas. Säkerställ att Mindmore har tillgång till mikrofonen: I Chrome: Klicka på inställningsikonen till vänster om adressfältet: Klicka på "Webbplatsinställningar" Du ser nu en lång lista med inställnignar för sidan. Säkerställa att inställningen för mikrofon (och ljud) är "Tillåt". Ladda om sidan Använder ni Microsoft Edge som webbläsare finns instruktioner här Om problemet kvarstår Om mikrofonen fungerar på andra webbplatser (punkt 1) samt Mindmore (app.mindmore.com) har tillåtelse att använda mikrofonen (Punkt 2) så kan det vara ett ovanligare fel. Du kan själv prova att: Starta om datorn Prova en annan dator Kontakta vår tekniska support om det fortfarande inte fungerar. Kontaktuppgifter finns här.
  • Jag har fått en testlänk som jag vill vidarebefordra till annan person, t.ex. skolpersonal eller närstående.
    Om du har mottagit en inbjudan som innehåller en länk till annan person väljer du "vidarebefordra" i din e-postklient och skriver in e-postadressen som du vill vidarebefordra till. OBS! Undersökningen går bara att starta på EN enhet. Så om du startar undersökningen på din dator kommer den ej att fungera för personen du vill skicka den till. Om du vill att även en närstående ska svara på samma frågor behöver du be om ytterligare en undersökningslänk från din vårdgivare. Inbjudningarna är individuella och fungerar bara en gång på en enhet.
  • Vad är Mindmore?
    Mindmore är en medicinteknisk produkt och tillhandahåller ett system för att genomföra undersökningar i form av kognitiva tester och frågeformulär. Mindmore används av både studier och vårdgivare, t.ex. vårdcentraler, företagshälsa eller specialistvård. Här kan du läsa med om Mindmore. Mindmore sparar inte data om vem som genomfört en undersökning, t.ex. e-postadress, namn eller personnummer. Det är endast vårdgivaren eller studien som vet vem som genomfört en undersökning.
  • Kan jag göra undersökningarna på min smartphone?
    Mindmore tillhandahåller olika slags undersökningar och det framgår i inbjudningssmailet om det finns specifika krav på utrustning. Frågeformulär: Dessa går att genomföra på smartphones, tablets eller datorer. Kognitiva tester: Dessa undersökningar kräver att de genomförs på dator och att du använder webbläsare Chrome eller Microsoft Edge samt i de flesta fall att du har fungerande mikrofon och högtalare eller headset. Detta för att vissa delar i undersökningen använder du din röst.
  • Jag behöver mer hjälp - kontaktuppgifter för support
    Om du inte hittar svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta oss via detta formulär
  • Jag behöver en ny inbjudan
    Mindmore tillhandahåller endast den tekniska lösningen och sparar inte någon data om den som genomfört testet. Vi kan därför inte skicka ut nya inbjudningar. Kontakta den vårdgivare eller studie som skickat inbjudningsmailet och be om en ny inbjudan. Det kan vara svårt att få tag på kontaktinformation till vårdgivare, oftast är det bara din behandlande kliniker som har möjlighet att skicka ut en ny länk.
bottom of page