
Stress och utmattningssyndrom
Bedömning och/eller behandling av stress och utmattningssyndrom
Vid stress och utmattningssyndrom är kognitiva nedsättningar ett av kardinalsymtomen och finns redan under prodromalstadiet. Det är därför viktigt att upptäcka och karakterisera för att kunna planera rehabiliteringen på bästa sätt.
Genom att mäta kognitionen och se vilka domäner som är nedsatta kan man också ge förslag på lösningar vid en eventuell återgång i arbetet enligt denna tabell. Det är viktigt att poängtera att det inte finns någon specifik profil för just stress/utmattningssyndrom utan snarare syftar testningen till att bedöma vilka domäner som är nedsatta och till vilken grad. I tabellen nedan har vi dock markerat vilka domäner som ofta är påverkade och vilka som kan vara påverkade.
Utmattningssyndrom | Domäner som ofta är påverkade | Domäner som kan vara påverkade |
---|---|---|
Utmattningssyndrom | Exekutiv funktion, Uppmärksamhet och tempo | Verbal funktion, Visuospatial funktion, Minne och inlärning |
Åtgärd
Den kognitiva profilen stämmer överens
Jag är ett stycke. Klicka här när du vill lägga till din egen text och redigera mig. Det är lätt.
Den kognitiva profilen stämmer inte överens
Jag är ett stycke. Klicka här när du vill lägga till din egen text och redigera mig. Det är lätt.
Test | Domän | Beskrivning |
---|---|---|
CERAD | Minne | Förmågan att avgöra huruvida något sagts tidigare |
RAVLT | Minne | Förmågan att avgöra huruvida något sagts tidigare |
RAVLT | Minne | Förmågan att återge verbal information direkt |
CERAD | Minne | Förmågan att lagra verbal information och sen fritt plocka fram det |
RAVLT | Minne | Förmågan att lagra verbal information och sen fritt plocka fram det |
CORSI | Minne | Förmåga till visuell uppfattning, korttidsminne |
Token Test | Verbal Funktion | Förmåga till verbal förståelse och följa verbala instruktioner |
Tower of Hanoi | Exekutiv funktion | Förmåga till mer krävande bearbetning med krav på tankeflexibilitet, planeringsförmåga, problemlösningsförmåga och strategiskt
tänkande. |
PASAT | Exekutiv funktion | Förmåga till mera krävande bearbetning med krav på aritmetisk förmåga,
informationsbearbetning samt vidmakthållen koncentration och uppmärksamhet
och delad uppmärksamhet |
FAS | Verbal funktion | Förmåga att hitta ord, att använda sig av adekvata strategier |
Kuben | Visuospatial funktion | Förmåga att skapa ett tredimensionellt objekt, perceptuell förståelse och uppfattning |
Klockan | Visuospatial funktion | Förmåga att uppfatta en klocka, perceptuell förståelse och uppfattning |
Boston Naming Test | Verbal funktion | Förmåga till benämning, hitta ord på objekt och eller personer. |
CORSI | Minne | Förmåga till visuell uppfattning, korttidsminne |
CERAD | Minne | Förmåga till inlärning av verbalt material, att upprätthålla koncentration och uppmärksamhet. |
RAVLT | Minne | Förmåga till inlärning av verbalt material, att upprätthålla koncentration och uppmärksamhet. |
TMT D | Uppmärksamhet och Tempo | Förmåga till enklare automatisk bearbetning, motoriskt
tempo samt öga-handkoordination. |
Enkel Reaktionstid | Uppmärksamhet och Tempo | Förmåga till enklare automatisk bearbetning, mentalt tempo, motoriskt
tempo, koncentration och uppmärksamhet eller öga-handkoordination. |
SDPT | Uppmärksamhet och Tempo | Förmåga till mentalt tempo, koncentration och uppmärksamhet eller öga-handkoordination. |
Komplex Reaktionstid | Exekutiv funktion | Förmåga att inhibera impulser vid krav på att fatta ett snabbt beslut |
TMT A | Uppmärksamhet och Tempo | Förmåga till enklare automatisk bearbetning, mentalt tempo, motoriskt
tempo, överblick och öga-handkoordination. |
TMT B | Exekutiv funktion | Förmåga till mera krävande bearbetning med krav på tankeflexibilitet, samt delad uppmärksamhet och arbetsminne, t ex förmåga att sköta fjärrkontrollen
till teven, reparera saker i hemmet, eller allmänt att kunna hantera problem och
uppgifter en ställs inför. |
STROOP | Exekutiv funktion | Förmåga att inhibera impulser vid krav på att fatta ett snabbt beslut |
Nedsatt domän | Problem i vardagen | Förslag på lösning |
---|---|---|
Visuospatial funktion | Information otydlig/svårtillgänglig | Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Använd video istället för text
|
Visuospatial funktion | Svårt med kontrast | Större typsnitt på text
Bättre belysning
|
Verbal funktion | För mycket information | Minska antalet onödiga skyltar och anslag |
Verbal funktion | Information otydlig/svårtillgänglig | Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Komplettera manualer med videoklipp
|
Minne och inlärning | Svårt med nyinlärning | Fokusera arbetet på det man vet mest om (ej lära sig nya arbetsuppgifter),
Fokusera arbetet på det man tycker är roligast (Underlätta inlärning)
|
Minne och inlärning | För mycket information | Minska antalet onödiga skyltar och anslag |
Minne och inlärning | Information rör ihop sig | Kalender, Påminnelser på smartphone, Checklista |
Uppmärksamhet och tempo | För mycket information | Minska antalet onödiga skyltar och anslag |
Uppmärksamhet och tempo | Information otydlig/svårtillgänglig | Använda text-till-tal eller tal-till-text omvandling, Höja volymen, Höja ljusstyrkan, Använd video istället för text
|
Uppmärksamhet och tempo | Rörigt i omgivningen | Röj arbetsplatsen ofta hellre än sällan |
Uppmärksamhet och tempo | Störande brus/buller | Undvik öppna kontorslandskap, Undvika musik i gemensamma miljöer
|
Exekutiv funktion | Blir lätt trött | Vila före en uppgift
Tillgång till vilorum, Tillgång till egen arbetsplats, Fysisk träning
|
Exekutiv funktion | Svårt med struktur | Schema för arbetsdagen, Tydliga instruktioner
|
Exekutiv funktion | Information rör ihop sig | Kalender, Påminnelser på smartphone, Checklista
|